lördag 3 oktober 2015

Vilka strumpor ska jag ta idag?

Har du haft svårt att välja strumpor på morgonen? Nu finns svaret i en matematisk formel.

Det är den engelske matematikern Dr James Hind som satt ihop formeln för att hitta den perfekta denier-tjockleken i förhållande till temperatur och vind.

– Det började med att BBC Radio Nottinghamshire bad mig komma fram till en ekvation för en strumpbyxprognos för att hjälpa deras lyssnare hitta rätt kläder på morgonen, berättar Dr Hind som föreläser på Nottingham Trent University.

Formeln, som ser ganska komplicerad ut, tar hänsyn till temperatur, vindstyrka och vindriktning (sydlig eller nordlig) och sträcker sig från 0 denier till 110 denier.

– Oavsett hur varmt eller kallt det blir kommer ekvationen fungera, intygar Dr Hind.

Vi har gjort en anpassning av formeln så att du bara behöver välja var du bor (eller närmaste stad) så hämtar vi in dagens väder och presenterar deniertjockleken åt dig.

Om fönstret nedan är lite för litet kan du se hela sidan här.

5 kommentarer:

  1. Det finns inga formler med i arket så jag gissar att det är ett skämt ..... som jag inte förstår mig på ;)

    //Monica :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade blivit något tillfälligt fel. Har fixat nu och håller tummarna :) /Mats @ Calzessa

      Radera
    2. 45 denier??!ja nu funkat det :-D

      Radera
  2. Jag skulle önska att den här kunde ligga på er hemsida! Har tipsat på Facebook och fått många kommentarer rån vänner om att det är en bra funktion som många vill ha :)

    //Monica :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bra idé. Vi får titta på det :) /Mats

      Radera